• Wed 10/10

    tickets

    Viagra Boys (se)

    Postpunk
    Denk Fat White Family, Iceage

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Tue 23/10

    tickets

    ALEJANDRO ESCOVEDO (us) + DON ANTONIO (it)

    Roots, Americana
    Denk Green On Red, Jayhawks, ...

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 27/10

    tickets

    BAMBARA (us) + MAGIC SHOPPE (us)

    Noise, punk, fuzz, psyche
    Denk Shame, Iceage, TBJM

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 02/11

    tickets

    IDLES (uk) + JOHN (uk)

    cd-voorstelling 'Joy as an act of Resistance'
    punk & Rock n Roll

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sun 04/11

    tickets

    IRREVERSIBLE ENTANGLEMENTS FT. MOOR MOTHER (us)

    Free jazz/spoken word
    i.s.m. KAAP

    VRIJSTAAT O. - OOSTENDE

  • Sat 24/11

    tickets

    THE ANTLER KING

    CD-VOORSTELLING: ‘TEN FOR A BIRD’
    CATCHY, PSYCHEDLISCHE INDIEPOP

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sun 02/12

    tickets

    GREAT LAKE SWIMMERS (us) + support

    Indie, Folk, Duyster
    Autumn Falls

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Thu 31/01

    tickets

    SPINVIS SOLO (nl)

    Theaterconcert (zitplaatsen)
    I.S.M. CULTUURDIENST MIDDELKERKE

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Wed 17/04

    tickets

    ALL THEM WITCHES (us) + support

    Epic Swampy Stoner uit Nashville Tennessee!
    Voor fans van: Kadavar, Red Fang, ...

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Wed 24/04

    tickets

    HISTRYLOGIE: WOODSTOCK 1969

    Wouter Mattelin, Axl Peleman, Neeka, Esther Lybeert...
    ZITPLAATSEN
    I.S.M. CULTUURDIENST MIDDELKERKE

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

Verslag Hollis Brown @ De Zwerver

02/11/2015

Verslag Hollis Brown @ De Zwerver

"Die ene song, die begon als iets van Calexico om vervolgens in een gitaarfestijn te belanden waarvoor Drive-By Truckers hun neus zeker niet zouden ophalen, was op zich alleen al de moeite waard om naar Leffinge af te zakken. Hollis Brown lijkt klaar voor het grotere werk."

Meer live-recensies en heerlijk muzieknieuws vind je op www.musiczine.net

Het was geen van de minsten die de avond mocht openen in De Zwerver. Bruce Sudano (geboren in New York en verkast naar L.A.) was voorheen actief in minder bekende bands als Alive ‘n Kickin’ en Brooklyn Dreams maar maakt wellicht meer indruk met de hits die hij schreef voor Jermaine Jackson (“Tell me I’m not dreamin’”), Dolly Parton (“Starting over again”) en Donna Summer (“Bad girls”). Aan dat laatste nummer, dat hij hier dus speelde, werd een heel verhaal gebreid waarin hij het voortdurend had over zijn girlfriend en hij vergat te vertellen dat hij gewoon meneer Donna Summer was die trouwens twee kinderen met haar heeft.
Naast hem zat (slide-) gitarist Randy Mitchell die volgens Sudano ooit een Grammy Award won voor zijn werk bij Warren Zevon. Dan zal dat voor “Knockin’ on heaven’s door” uit diens zwanenzang “The wind” geweest zijn, meteen ook het enige nummer waarbij hij op de loonlijst van Zevon stond. Maar Mitchell was wel nog te horen op platen van talloze andere artiesten. Zelfs op eentje van The Osmonds(!) en meer recent ook op “Hobo” van acteur Billy Bob Thornton waarvan hij tevens co-producer was. Bruce Sudano kwam dus met zijn tweeën zijn nieuwe plaat die hij opnam met The Candyman Band, “The Burbank sessions”, voorstellen.
In De Zwerver lieten ze, beiden op akoestische gitaar,  zich wel bijstaan door de pianist en de drummer van Hollis Brown maar uiteindelijk hebben we die twee niet vaak gehoord. Sudano heeft een mooie, soulvolle stem waarmee hij meestal lange, verstilde songs bracht, subtiel ingekleurd door de gitaar van Mitchell en waarin de hand van de vakman duidelijk hoorbaar was. Intelligente teksten ook die getuigden van Sudano’s rake observatie van onze maatschappij. Vrij aardig en onderhoudend al vermoed ik dat dit op plaat net iets te gesofisticeerd zou kunnen klinken voor mijn ongewassen oren.

“Ride on the train” (op Alive Records) uit 2013 vind ik nog steeds een hartverwarmende rootsrockplaat. Ook “Gets loaded” waarop ze integraal “Loaded” van The Velvet Underground coverden mag er best wezen terwijl ze me vorig jaar live ook al konden overtuigen in ‘De Nodige Deugd’ te Moorslede. Kortom, een groep waar ik nog veel van verwachtte maar die me toch danig lieten schrikken toen ik hun nieuwste, ‘3 Shots’, onder de naald legde. Wat klonk dit glad en gepolijst, als was het een knieval voor de commercie. Na enige tijd kon ik tussen de laagjes glazuur toch wel enige sterke songs ontwaren maar dat maakte het enkel des te spijtiger.

Gelukkig klonk het op het podium allemaal een stuk potiger. Hollis Brown (pics homepag) had er net een tour in het voorprogramma van de Counting Crows op zitten en dat was eraan te zien. We zagen een groep boordevol zelfvertrouwen, goed geolied en met zeer veel honger. Ze speelden dan ook meer dan anderhalf uur. Opener “Cathedral” klonk meteen al een stuk appetijtelijker dan op die laatste plaat. Mike Montali bleek meer dan ooit een erg begenadigd zanger.
Samen met de vier andere, al even competente muzikanten wist hij een onwrikbare sound te produceren waarin vage sporen van C.C.R., The Band en Neil Young terug te vinden waren. Die laatste werd trouwens geëerd met een cover : “Revolution blues” (uit ‘On the beach’). Eén stinker niet te na gesproken werd dit een set vol deugdelijke songs waarvan er enkele toch wat te vlot binnen hapten. Maar dat laatste werd ruimschoots gecompenseerd door enkele nummers waarin stevig gerockt werd zoals “Rain dance”. Een onafgewerkte song van Bo Diddley die Hollis Brown mocht vervolledigen en die hier met een schitterende Randy Mitchell op slidegitaar uitgroeide tot een machtig epos.
Na de zo al lange set volgde nog een uitgebreide bisronde met onder meer een ietwat bleke versie van “Sweet Jane” en een fenomenaal “John Wayne” waarin Hollis Brown boven zichzelf uitsteeg. Deze song, die begint als iets van Calexico om vervolgens in een gitaarfestijn te belanden waarvoor Drive-By Truckers hun neus zeker niet zouden ophalen, was op zich alleen al de moeite waard om naar Leffinge af te zakken.
Hollis Brown lijkt me klaar voor het grotere werk. Hopelijk zonder verdere toegevingen...