• Sun 17/12

    gratis

    DE ZWERVER DRAAIT DOOR!

    DJ'S NIELS & KLAAS
    CLASSICS, GUILTY PLEASURES, ...

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 23/12

    tickets

    STUFF. + GEROEZEMOES + CHASE THE NOMAD

    cd-voorstelling
    mix van jazz, funk, hiphop en electronica
    i.s.m. Kaap

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Mon 25/12

    gratis

    ARTIST TOP 50 OF ALL TIME

    LIJST VAN DE 50 BESTE ARTIESTEN OF GROEPEN
    ALLER TIJDEN DOOR JULLIE GEKOZEN

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sun 31/12

    gratis

    CHIC ET PAS CHER

    DE ZWERVER VIERT OUDEJAAR

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 20/01

    tickets

    HUMO’S ROCK RALLY 2018

    De moeder aller rockwedstrijden.

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 27/01

    tickets

    LEWIS FLOYD HENRY (uk)

    BUSKING SENSATION
    ONE-MAN BAND, BLUES

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Thu 01/02

    tickets

    BABA ZULA (tur) + DIJF SANDERS

    Turkse Psychedelica
    A Trip To The Orient i.s.m. KAAP!

    VRIJSTAAT O. - OOSTENDE

  • Sat 03/02

    tickets

    JESCA HOOP (us) + support

    singer-songwriter, folk
    voor fans van Joanna Newsom, Father John Misty

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 09/02

    gratis

    KING DICK + MOAR

    'Rough Diamonds'
    garage, lo fi
    Dubbele cd-voorstelling

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sun 25/02

    tickets

    THE MOLOCHS (us) + support

    Nieuwe datum!
    60s West Coast Pop

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Wed 07/03

    tickets

    KARL BLAU (us) + support

    Nieuwe datum
    cd-voorstelling 'Out Her Space'
    folk, singer-song

    MANUSCRIPT - OOSTENDE

  • Wed 28/03

    tickets

    JON AND ROY (can) + THOMAS OLIVER (nz)

    Folk, surf, reggae
    Tourde al met Xavier Rudd & The Cat Empire

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Thu 29/03

    tickets

    THE TEMPERANCE MOVEMENT (uk) + support

    Cd-voorstelling 'A Deeper Cut'
    Blues, rock, ...

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 05/05

    tickets

    METZ (can) + supports

    Grunge, Noise, Lo-fi, Punk
    Voor fans van Nirvana & Mclusky

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 14/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2018

    DRIEDAAGS MUZIEKFESTIVAL

    LEFFINGE

  • Sat 15/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2018

    DRIEDAAGS MUZIEKFESTIVAL

    LEFFINGE

  • Sun 16/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2018

    DRIEDAAGS MUZIEKFESTIVAL

    LEFFINGE

Verslag Hollis Brown @ De Zwerver

02/11/2015

Verslag Hollis Brown @ De Zwerver

"Die ene song, die begon als iets van Calexico om vervolgens in een gitaarfestijn te belanden waarvoor Drive-By Truckers hun neus zeker niet zouden ophalen, was op zich alleen al de moeite waard om naar Leffinge af te zakken. Hollis Brown lijkt klaar voor het grotere werk."

Meer live-recensies en heerlijk muzieknieuws vind je op www.musiczine.net

Het was geen van de minsten die de avond mocht openen in De Zwerver. Bruce Sudano (geboren in New York en verkast naar L.A.) was voorheen actief in minder bekende bands als Alive ‘n Kickin’ en Brooklyn Dreams maar maakt wellicht meer indruk met de hits die hij schreef voor Jermaine Jackson (“Tell me I’m not dreamin’”), Dolly Parton (“Starting over again”) en Donna Summer (“Bad girls”). Aan dat laatste nummer, dat hij hier dus speelde, werd een heel verhaal gebreid waarin hij het voortdurend had over zijn girlfriend en hij vergat te vertellen dat hij gewoon meneer Donna Summer was die trouwens twee kinderen met haar heeft.
Naast hem zat (slide-) gitarist Randy Mitchell die volgens Sudano ooit een Grammy Award won voor zijn werk bij Warren Zevon. Dan zal dat voor “Knockin’ on heaven’s door” uit diens zwanenzang “The wind” geweest zijn, meteen ook het enige nummer waarbij hij op de loonlijst van Zevon stond. Maar Mitchell was wel nog te horen op platen van talloze andere artiesten. Zelfs op eentje van The Osmonds(!) en meer recent ook op “Hobo” van acteur Billy Bob Thornton waarvan hij tevens co-producer was. Bruce Sudano kwam dus met zijn tweeën zijn nieuwe plaat die hij opnam met The Candyman Band, “The Burbank sessions”, voorstellen.
In De Zwerver lieten ze, beiden op akoestische gitaar,  zich wel bijstaan door de pianist en de drummer van Hollis Brown maar uiteindelijk hebben we die twee niet vaak gehoord. Sudano heeft een mooie, soulvolle stem waarmee hij meestal lange, verstilde songs bracht, subtiel ingekleurd door de gitaar van Mitchell en waarin de hand van de vakman duidelijk hoorbaar was. Intelligente teksten ook die getuigden van Sudano’s rake observatie van onze maatschappij. Vrij aardig en onderhoudend al vermoed ik dat dit op plaat net iets te gesofisticeerd zou kunnen klinken voor mijn ongewassen oren.

“Ride on the train” (op Alive Records) uit 2013 vind ik nog steeds een hartverwarmende rootsrockplaat. Ook “Gets loaded” waarop ze integraal “Loaded” van The Velvet Underground coverden mag er best wezen terwijl ze me vorig jaar live ook al konden overtuigen in ‘De Nodige Deugd’ te Moorslede. Kortom, een groep waar ik nog veel van verwachtte maar die me toch danig lieten schrikken toen ik hun nieuwste, ‘3 Shots’, onder de naald legde. Wat klonk dit glad en gepolijst, als was het een knieval voor de commercie. Na enige tijd kon ik tussen de laagjes glazuur toch wel enige sterke songs ontwaren maar dat maakte het enkel des te spijtiger.

Gelukkig klonk het op het podium allemaal een stuk potiger. Hollis Brown (pics homepag) had er net een tour in het voorprogramma van de Counting Crows op zitten en dat was eraan te zien. We zagen een groep boordevol zelfvertrouwen, goed geolied en met zeer veel honger. Ze speelden dan ook meer dan anderhalf uur. Opener “Cathedral” klonk meteen al een stuk appetijtelijker dan op die laatste plaat. Mike Montali bleek meer dan ooit een erg begenadigd zanger.
Samen met de vier andere, al even competente muzikanten wist hij een onwrikbare sound te produceren waarin vage sporen van C.C.R., The Band en Neil Young terug te vinden waren. Die laatste werd trouwens geëerd met een cover : “Revolution blues” (uit ‘On the beach’). Eén stinker niet te na gesproken werd dit een set vol deugdelijke songs waarvan er enkele toch wat te vlot binnen hapten. Maar dat laatste werd ruimschoots gecompenseerd door enkele nummers waarin stevig gerockt werd zoals “Rain dance”. Een onafgewerkte song van Bo Diddley die Hollis Brown mocht vervolledigen en die hier met een schitterende Randy Mitchell op slidegitaar uitgroeide tot een machtig epos.
Na de zo al lange set volgde nog een uitgebreide bisronde met onder meer een ietwat bleke versie van “Sweet Jane” en een fenomenaal “John Wayne” waarin Hollis Brown boven zichzelf uitsteeg. Deze song, die begint als iets van Calexico om vervolgens in een gitaarfestijn te belanden waarvoor Drive-By Truckers hun neus zeker niet zouden ophalen, was op zich alleen al de moeite waard om naar Leffinge af te zakken.
Hollis Brown lijkt me klaar voor het grotere werk. Hopelijk zonder verdere toegevingen...