• Sat 28/10

    gratis

    WESTTALENT 2017

    concours voor West-Vlaamse Bands

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Wed 01/11

    tickets

    KEVIN MORBY (us) + JESS WILLIAMSON (us)

    Autumn Falls
    New album 'City Music' out now

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 03/11

    gratis

    IN THE PICTURE - NINA SIMONE

    FILM: 'WHAT HAPPENED MISS SIMONE?'

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Mon 06/11

    tickets

    LEFT LANE CRUISER (us)

    TRASH-BLUES
    CD-VOORSTELLING

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 10/11

    tickets

    STORM! FESTIVAL 2017

    JAZZ NOT JAZZ!
    FESTIVAL I.S.M. KAAP

    DE GROTE POST - OOSTENDE

  • Sat 11/11

    tickets

    STORM! FESTIVAL 2017

    JAZZ NOT JAZZ!
    I.S.M. KAAP

    DE GROTE POST - OOSTENDE

  • Sun 12/11

    tickets

    STORM! FESTIVAL 2017

    JAZZ NOT JAZZ!
    I.S.M. KAAP

    DE GROTE POST - OOSTENDE

  • Fri 17/11

    tickets

    SONGHOY BLUES (ma) + support

    Album-voorstelling 'Résistance'

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sun 19/11

    tickets

    together PANGEA (us) + LOOKAPONY (nl)

    NEW ALBUM ‘BULLS AND ROOSTERS’
    westcoast garage

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Thu 23/11

    tickets

    EMMA RUTH RUNDLE (us) + JAYE JAYLE (us)

    Autumn Falls
    folk noir, indie

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 24/11

    tickets

    NELE NEEDS A HOLIDAY

    Album voorstelling

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sun 26/11

    tickets

    KARL BLAU (us) + SUMIE (se)

    cd-voorstelling
    folk, singer-song
    + Dj Willie

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 01/12

    tickets

    TYLER BRYANT & THE SHAKEDOWN (us) + support

    Nieuwe Bluesrock sensatie!
    Tourde met ACDC & Guns 'n' Roses!

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Thu 07/12

    laatste tickets

    STEF BOS (nl)

    cd-voorstelling 'KERN'
    zitplaatsen
    i.s.m. Cultuurdienst Middelkerke

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 08/12

    tickets

    ELLIOTT BROOD (can)

    alt-country, roots
    cd-voorstelling

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 23/12

    tickets

    STUFF. + GEROEZEMOES

    cd-voorstelling
    mix van jazz, funk, hiphop en electronica
    i.s.m. Kaap

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 20/01

    tickets

    HUMO’S ROCK RALLY 2018

    De moeder aller rockwedstrijden.

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sun 25/02

    tickets

    THE MOLOCHS (us) + support

    Nieuwe datum!
    60s West Coast Pop

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 14/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2018

    DRIEDAAGS MUZIEKFESTIVAL

    LEFFINGE

  • Sat 15/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2018

    DRIEDAAGS MUZIEKFESTIVAL

    LEFFINGE

  • Sun 16/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2018

    DRIEDAAGS MUZIEKFESTIVAL

    LEFFINGE

LIVE-RECENSIE PROMISED LAND SOUND

23/01/2017

LIVE-RECENSIE PROMISED LAND SOUND

Opener van dienst was Nemo, de jongeman uit Zwevezele die vorig jaar Westtalent, die wedstrijd waar ook The Glücks eens de hoofdvogel afschoten, won. 

Moederziel alleen op het podium, totaal onbekend en dan nog in een voorprogramma en toch wist deze sympathieke kerel alle aandacht naar zich toe te zuigen. Niet onbelangrijk daarbij waren zijn ietwat onbeholpen bindteksten waarin hij zichzelf voortdurend relativeerde en zich voor alles en nog wat excuseerde (zowat iedere zin bevatte een “sorry”). Helemaal hilarisch werd het toen een luidruchtige tante aan de toog zei “je moet daar niet naar kijken, enkel luisteren” en hij dat nog eens met een verwonderde blik herhaalde. Maar ook muzikaal had Nicolas Vlaeminck (zo heet hij) wel wat te bieden. Deze eigentijdse singer-songwriter bracht zijn songs met een hoge, breekbare, ‘dreampop’ stem en een fraaie fingerpicking gitaar terwijl hij ook één keer zijn mondharmonica bovenhaalde. Niet alle nummers konden me evenveel bekoren maar dat hij talent heeft, laat daar geen twijfel over bestaan. En mocht het dan toch niet lukken in de muziek kan hij het nog altijd proberen als stand-up comedian.

Het titelloze debuut van Promised Land Sound uit 2013 beschouw ik nog steeds als een klein meesterwerkje. Het plaatje staat vol opwindende rootsrock met als grootste troef de adembenemende samenzang. Dat dit kwartet uit Nashville mijn hooggespannen verwachtingen niet volledig kon inlossen had dan ook alles te maken met het feit dat ze die plaat bijna compleet negeerden, enkel “Make it through the fall” werd me gegund. Zo goed als alles kwam dus uit hun tweede plaat, “For use and delight”, die me vooraf onbekend was en waarop ze het roer volledig omgooiden. Er kwam een tweede gitarist, Peter Stringer-Hye, de gelederen versterken terwijl pianist Mitch Jones die er op de laatste plaat nog bij is intussen blijkbaar de groep heeft verlaten. Vreemd genoeg leidde die extra gitaar hen naar veel ingetogener songs. Maar als die gitaren dan eens van de ketting mochten zorgde dat toch voor de meest begeesterende momenten. Zoals tijdens het eerste nummer, “Push and pull (all the time”) toen gitarist Sean Thompson een snaar brak, de drie anderen bijzonder intelligent verder improviseerden om uiteindelijk met een herstelde gitaar tot een heerlijke apotheose te komen. Wat een schitterende start. Nadien bleef ik soms wat op mijn honger zitten en dat kwam vooral door de te ingehouden en zelfs ietwat bedeesde zang. Wat op hun debuut nog voor vuurwerk zorgde bleek hier een klein pijnpuntje. Desondanks bleef er ruim genoeg over om hier met volle teugen van te genieten. Knappe songs bijvoorbeeld die me achtereenvolgens deden denken aan The Band, Crosby, Stills, Nash & Young, Syd Barrett, The Byrds en een recentere naam als Israel Nash. Vernieuwend kon je dit bezwaarlijk noemen en toch klonk het bijzonder fris. Hoogtepunt vond ik “Golden Child”, een uptempo song met een geweldige gitaarbreak die zo op een plaat van The Who had kunnen staan. Eén cover ook en dat was er verrassend genoeg geen uit de jaren zestig of zeventig maar eentje van een paar jaar teug : “Easy ridin’” van de mij totaal onbekende “The Avery Rose Band”, een groep uit Los Angeles. Mooi concertje, benieuwd of ze bij een derde plaat opnieuw voor een andere invalshoek zullen kiezen.