• Thu 26/04

    laatste tickets

    WARHAUS + AUDRI

    Cd-voorstelling 'Warhaus'
    soloproject van Maarten Devoldere

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 27/04

    gratis

    THE GLÜCKS + VAGINA’S WHAT ELSE?! + MOSTLY WHITES + BRLRS

    LOKALE HELDEN
    Rock n Roll, Punk, Garage

    Elysée - Oostende

  • Sat 05/05

    tickets

    METZ (can) + LA JUNGLE + MOANING (us) + TEEN CREEPS + BUDGET TRASH

    Grunge, Noise, Lo-fi, Punk
    Voor fans van Nirvana & Mclusky

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 12/05

    tickets

    WEEDEATER (us) + GROTTO + OBEY THE RIFF.

    Stoner / Sludgemetal
    Exclusieve show!

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 19/05

    tickets

    LEVITATION ROOM (us) + ALPHA WHALE

    psych/garage

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Thu 24/05

    tickets

    SEAN KOCH (sa) + SEAGULLS

    Surf / singer-songwriter

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 25/05

    tickets

    BODEGA (us) + THE BAUDELAIRES (au)

    New York Art Rockers
    Voor fans van Parquet Courts, The Fall, Wire

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 26/05

    tickets

    VERSE VIS 2018

    'De Zwaarste Editie'
    Concours voor hardere bands
    Metal, punk, Stoner, Hardcore, ...

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Tue 29/05

    tickets

    THE BUTTERTONES (us) + support

    Doo wop, surf, garage
    Voor fans van The Growlers & The Cramps

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Wed 06/06

    tickets

    THE MARCUS KING BAND (us)

    Soul-influenced psychedelic southern rock

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 14/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2018

    DRIEDAAGS MUZIEKFESTIVAL

    LEFFINGE

  • Sat 15/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2018

    DRIEDAAGS MUZIEKFESTIVAL

    LEFFINGE

  • Sun 16/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2018

    DRIEDAAGS MUZIEKFESTIVAL

    LEFFINGE

LIVE-RECENSIE JAMES MCMURTRY

15/02/2017

LIVE-RECENSIE JAMES MCMURTRY

Wegens een onverwachte try-out van dEUS moest James McMurtry uitwijken naar het Manuscript in Oostende waar hij trouwens perfect paste in een decor vol artefacten uit de Amerikaanse muziekgeschiedenis. En zo beleefde De Zwerver wellicht een primeur : twee optredens op dezelfde avond en beide uitverkocht!

In een uit zijn voegen barstend Manuscript mocht eerst Alice Drinks The Kool-Aid aantreden. Dit trio uit Chicago,Illinois, dat samen met McMurtry door Europa toert, bestaat uit drie doorgewinterde rasmuzikanten: Tony Magee (zang/gitaar), Alan Berliant (bas) en Jim Widlowski (drums). Veel talent maar leverde dat ook iets op? Een mix van rock, blues en funk die me onwillekeurig deed denken aan Boz Scaggs maar iets te vaak onopvallend bleef voort kabbelen. Toch hadden ze enkele hele sterke nummers in de aanbieding zoals het van een smeuïge groove voorziene “Mojo”. Alleen waren die momenten te schaars en toen Tony Magee ook nog eens zijn brouwerij begon te promoten konden we de boeken helemaal sluiten.

Het meesterwerk dat velen zien in ‘Complicated game’, de nieuwe plaat van James McMurtry waarop het zeven jaar wachten was, heb ik er tot op heden niet in gehoord. Niet dat ik het een complete sof vind maar het liet me toch met ietwat gemengde gevoelens afreizen naar Oostende. Op dat akoestische album keert hij zogezegd terug naar zijn (verstilde) roots en de verrassing was dan ook groot toen hij in een basic opstelling zijn set stevig en elektrisch begon. En die start was ronduit schitterend. Heerlijke songs met een verhaal gezongen met die altijd wat verbeten klinkende stem van McMurtry en voorzien van een stevige ruggengraat door drummer Daren Hess en bassist Cornbread. Wat me evenwel het meest verbaasde was zijn fenomenale gitaarspel dat lekker gruizig klonk en meer dan eens deed denken aan wijlen JJ Cale. Toen hij aankondigde enkele songs uit zijn nieuwe plaat te zullen spelen , kwam er een vierde man op het podium, Tim Holt, die onverwacht een tweede elektrische gitaar ter hand nam. Daarna wisselde hij dat ding wel voor een accordeon en kwamen we toch iets meer in de buurt van de americana sound van ‘Complicated game’. Een klein dipje wat mij betreft maar te verwaarlozen in een set van ruim een uur en veertig minuten.

Een solospot met akoestische gitaar kon uiteraard niet ontbreken maar zelfs dan hield hij het altijd wat rumoeriger Oostendse publiek muisstil. Voor het hoogtepunt van de avond moesten we tot de laatste song wachten maar dat loonde dan ook meer dan de moeite. Zo bouwde hij de titelsong van zijn debuut uit 1989, “Too long in the wasteland”, om tot een machtig gitaarepos, zoals ook Neil Young dat kan maar hier toch in een totaal andere stijl. Nooit gedacht dat deze man uit Fort Worth, Texas tot zulke grootse dingen in staat was. Adembenemend!

Ollie Nollet i.o.v. Musiczine.net



Zie ook: