• Sun 24/06

    tickets

    DEAP VALLY (us)

    bluesrock, garage, rock 'n' roll

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Thu 26/07

    tickets

    JONG MUZIEK #1 - AARDE AAN DAAN - DENALI WRENCH - VAAL - VITO

    Muziekconcours
    i.h.k.v. Theater Aan Zee

    OOSTENDE (centrum)

  • Tue 31/07

    tickets

    JONG MUZIEK #2 - FORTRESS - HEISA - ILA - SUSOBRINO

    Muziekconcours
    i.h.k.v. Theater Aan Zee

    OOSTENDE (centrum)

  • Fri 14/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2018

    DRIEDAAGS MUZIEKFESTIVAL

    LEFFINGE

  • Fri 14/09

    tickets

    LISBETH GRUWEZ DANCES BOB DYLAN

    PERFORMANCE / DANS
    I.S.M. CULTUURDIENST MIDDELKERKE

    ONZE-LIEVE-VROUWKERK - LEFFINGE

  • Sat 15/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2018

    DRIEDAAGS MUZIEKFESTIVAL

    LEFFINGE

  • Sun 16/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2018

    DRIEDAAGS MUZIEKFESTIVAL

    LEFFINGE

  • Tue 23/10

    tickets

    ALEJANDRO ESCOVEDO (us) + DON ANTONIO (it)

    Roots, Americana
    Denk Green On Red, Jayhawks, ...

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 02/11

    tickets

    IDLES (uk) + JOHN (uk)

    cd-voorstelling 'Joy as an act of Resistance'
    punk & Rock n Roll

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sun 04/11

    tickets

    IRREVERSIBLE ENTANGLEMENTS FT. MOOR MOTHER (us)

    Free jazz/spoken word
    i.s.m. KAAP

    VRIJSTAAT O. - OOSTENDE

  • Thu 31/01

    tickets

    SPINVIS SOLO (nl)

    Theaterconcert (zitplaatsen)
    I.S.M. CULTUURDIENST MIDDELKERKE

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Wed 24/04

    tickets

    HISTRYLOGIE: WOODSTOCK 1969

    Wouter Mattelin, Axl Peleman, Neeka, Esther Lybeert...
    ZITPLAATSEN
    I.S.M. CULTUURDIENST MIDDELKERKE

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

Live-bespreking Deer Tick + Samantha Crain

31/01/2014

Live-bespreking Deer Tick + Samantha Crain

Lees wat de recensenten van rootstime vonden van dit prachtig concert!

Samantha Crain is een 27-jarige Amerikaanse singer-songwriter uit Shawnee, Oklahoma. Zij verzorgde afgelopen vrijdag het voorprogramma van Deer Tick in Zaal De Zwerver, Leffinge. Wij zagen dat het goed was. Haar openingsnummer 'Santa Fé' maakte meteen duidelijk dat Samantha over een stemtimbre beschikt dat het best te vergelijken valt met dat van Melanie Safka (van o.a. Lay Down en Beautiful People). Maar, zoals eerder vermeld, is Samantha niet enkel singer maar ook songwriter. De songs getuigen van dergelijk vakmanschap dat je al snel vergeet te vergelijken met oude hippiezangeressen en aanvaardt dat er een getalenteerde jonkvrouw voor je staat, met eigen songs en een eigen geluid. Dit wordt aangetoond in het speelse 'Never Goin' Back' en het folky 'Churchill'.

'Somewhere All The Time' is dan weer een country-popsong van de zuiverste soort, zoals Sheryl Crow ze lang geleden moet hebben gemaakt. Het volgende nummer (waarschijnlijk Elk City genaamd, daar was Samantha nog niet helemaal uit) werd vandaag voor de eerste keer voor een live publiek gespeeld. Misschien iets te vroeg, al te vaak miste ze de juiste noten of viel de song stil omdat Samantha de juiste frets op de gitaar niet vond. Jammer, maar de song heeft zeker potentieel. 'For The Miner' werd geschreven voor Jason Molina, maar als eerbetoon was het te slapjes. Met 'Paint' kwam er echter een waardige afsluiter van een aangename set.
John Joseph McCauley III is sinds een goeie maand de echtgenoot van Vanessa 'A Thousand Miles' Carlton. Dit belet echter niet dat we het hier over een fijn muzikant hebben die met zijn steengoede band Deer Tick nog eens naar Leffinge afzakte. We mochten in het verleden al enkele optredens van Deer Tick meepikken en wat daar vooral van bijbleef was de energie en de goesting waarmee hun optredens telkens gebracht werden. Vermoedelijk zat matig drankgebruik daar voor iets tussen. Gezien het nieuwe album toch een pak rustiger klinkt, McCauley nu een gelukkig getrouwd man is én wij ergens hadden opgevangen dat er geen alcohol meer werd geconsumeerd tijdens de optredens was de vraag hoe dit alles zich live zou vertalen.

Starten deden ze zoals op de nieuwe plaat, met The Rock. De opener klinkt live beter dan op het album. Luider, krachtiger, donkerder. Naast McCauley staat een eerste flesje bier, de toon is gezet. 'The Dream's In The Ditch' wordt gezongen door gitarist Ian O'Neil. Een voor Deer Tick atypische popsong met een catchy refrein dat live meer mag rammelen dan op plaat. Na 'Baltimore Blues #1' vliegt het dak er af met een striemende versie van Buddy Holly's 'Oh Boy', naadloos gevolgd door de punk van 'Let's All Go To The Bar'. Ondertussen maakt McCauley nog wat alcohol soldaat, om over te gaan tot het veel rustigere 'Mr Sticks', dat net zoals op plaat live niet echt kan overtuigen. Na 'Twenty Miles' en het bluesy 'Thrash' volgt een hoogtepunt met een zeer dreigende versie van 'Thyme', gezongen door drummer Dennis Ryan.
'Just Friends' wordt aangekondigd als het nummer dat de fans het minst graag horen. Wij horen een prachtige song - met McCauley aan de piano - over dat rare moment waarin je plots met je ex in een zaal staat en geen van beiden goed weet hoe zich te gedragen, en zijn alvast wél fan. Op 'The Curtain', dat er op de plaat niet bovenuit steekt, krijgt de elektrische piano van Rob Crowell meer plaats, waardoor het plots een topsong werd. Naar onze bescheiden mening het beste nummer van de avond. Na 'Born At Zero' volgt de bandintroductie met een lang uitgesponnen jamsessie die verwordt tot een zeer swingende versie van ‘Miss K’. Vervolgens legt de band de instrumenten neer. Na een kleine minuut komt McCauley al terug om zichzelf te begeleiden op 'Art Isn't Real'. Een uitgeklede versie van een ouder nummer en zoals dat in het jargon heet: een kippenvelmoment.

Op 'Clownin' Around' horen we voor de tweede maal vanavond Dennis Ryan op de zang. En voor de tweede maal vinden wij het meer dan goed. 'Ashamed' (dat op 'War Elephant' een prachtige countrysong is) werd voor de gelegenheid in een stadion-rock-jasje gestoken. McCauley zong: 'What a cryin' Shame' en dat is net wat wij ook dachten. Eindigen doen ze met een knallende versie van Ritchie Valens' 'La Bamba'. Dat de twee covers van vanavond nummers zijn die ooit werden opgenomen door Los Lobos (voor de schitterende film La Bamba over het leven van Ritchie Valens) is zeker niet vreemd aan het feit dat hun laatste album geproduced werd door Steve Berlin (van diezelfde Los Lobos). Hoewel de laatste plaat het tegendeel deed vermoeden blijft Deer Tick live klinken als een grungeband die besloten heeft countryrock te spelen. Dat dat werkt toonden zij vrijdag laatstleden nogmaals met verve.



Zie ook: