• Wed 10/10

    tickets

    Viagra Boys (se)

    Postpunk
    Denk Fat White Family, Iceage

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Tue 23/10

    tickets

    ALEJANDRO ESCOVEDO (us) + DON ANTONIO (it)

    Roots, Americana
    Denk Green On Red, Jayhawks, ...

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 27/10

    tickets

    BAMBARA (us) + MAGIC SHOPPE (us)

    Noise, punk, fuzz, psyche
    Denk Shame, Iceage, TBJM

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 02/11

    tickets

    IDLES (uk) + JOHN (uk)

    cd-voorstelling 'Joy as an act of Resistance'
    punk & Rock n Roll

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sun 04/11

    tickets

    IRREVERSIBLE ENTANGLEMENTS FT. MOOR MOTHER (us)

    Free jazz/spoken word
    i.s.m. KAAP

    VRIJSTAAT O. - OOSTENDE

  • Sat 24/11

    tickets

    THE ANTLER KING

    CD-VOORSTELLING: ‘TEN FOR A BIRD’
    CATCHY, PSYCHEDLISCHE INDIEPOP

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sun 02/12

    tickets

    GREAT LAKE SWIMMERS (us) + support

    Indie, Folk, Duyster
    Autumn Falls

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Thu 31/01

    tickets

    SPINVIS SOLO (nl)

    Theaterconcert (zitplaatsen)
    I.S.M. CULTUURDIENST MIDDELKERKE

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Wed 17/04

    tickets

    ALL THEM WITCHES (us) + support

    Epic Swampy Stoner uit Nashville Tennessee!
    Voor fans van: Kadavar, Red Fang, ...

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Wed 24/04

    tickets

    HISTRYLOGIE: WOODSTOCK 1969

    Wouter Mattelin, Axl Peleman, Neeka, Esther Lybeert...
    ZITPLAATSEN
    I.S.M. CULTUURDIENST MIDDELKERKE

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

INTERVIEW NORTH MISSISSIPPI ALLSTARS

14/10/2013

INTERVIEW NORTH MISSISSIPPI ALLSTARS

Inmiddels zijn de broertjes als North Mississippi Allstars al weer toe aan studio-album nummer zeven: ‘World Boogie Is Coming’. Blues Magazine sprak met Luther over deze release, over de boven-genoemde muzikanten, en vroeg zich af of we nog steeds moeten spreken van ‘the next generation’…

Interview door Jeroen Bakker i.o.v. Bluesmagazine.nl

Hoewel de techniek op het gebied van communicatie in 2013 ongekend is, lukt het pas bij de vierde poging om Luther Dickinson aan de (vaste) lijn te krijgen. De verbinding is ronduit slecht maar we bellen dan ook naar een afgelegen gehucht aan de noordwestkant van de Mississippi. “De tournee is vorige week begonnen maar we hebben nu even een dag vrij. We spelen morgenavond in Charlotte, North Carolina”, aldus Luther.

“De opnamen van ‘World Boogie Is Coming’ verliepen weer uiterst voorspoedig en uiteraard hebben we het weer thuis kunnen doen in. Het leuke is dat iedereen altijd bij ons ‘toevallig’ langskomt met een instrument op het moment dat we zijn begonnen. Zo hoor je op het album niet alleen Chris Chew, ‘Lightnin’ Malcolm, Duwayne en Garry Burnside, Kenny Brown, Alvin Youngblood Hart, Sharde Thomas, Sid en Steve Selvidge maar nog vele andere vrienden en familieleden.

Met ‘thuis opnemen’ bedoelt hij de Zebra Ranch Studios in Coldwater, Mississippi maar Luther vergeet in zijn enthousiasme dat de eerste twee tracks toch echt in de beroemde Royal Studios werden gedaan en die staat nog altijd in Memphis. ‘JR’ en ‘Goat Meat’ zijn het resultaat van een toevallige ontmoeting met een legendarische zanger. Wanneer we halverwege het tweede nummer iemand ‘Blow!’ horen roepen is het namelijk Robert Plant, de legendarische Led Zeppelin-zanger die reageert met een venijnige bluesharpsolo. Ook in de instrumentale opener van Junior Kimbrough horen we zijn bijdrage.
Ondanks dat Plant intensief aan het snabbelen is in het roots-circuit, zo hoorden we hem onlangs bijdragen op het wonderschone album American Kid van Patty Griffin, zijn de muzikanten geen onbekenden voor elkaar. The NMA tourden al eens met zijn Band of Joy waar zij het voorprogramma mochten verzorgen. “Met hem samenwerken in de studio is een machtige ervaring. Hij is niet alleen ontzettend professioneel en een innemende persoonlijkheid, een echte gentleman, maar als we daar samen muziek maken is hij echt ‘bad ass’ en gaat ontzettend los”, lacht Dickinson.

Behalve zelfsgeschreven materiaal en enkele traditionals, waaronder de rauwe countryblues van ‘Boogie’, waarin Luther’s stem voorzien is van de nodige distortion en Cody een soort mars-ritme drumt, of een loeihard pompende ‘Rollin ’n Tumblin’, bevat het album bekend werk van Junior Kimbrough, zoals ‘I’m Leaving’ en ‘Meet Me In The City’. Ook is er met ‘My Babe’ een eerbetoon aan Willie Dixon en wordt ook nog eens op waardige wijze aandacht besteed aan de bijzondere nalatenschap van R.L. Burnside in ‘Snake Drive’ en ‘Jumper On The Line’. We horen zijn stem nog even voorbijkomen in ‘Get The Snakes Out The Woods’. Bijzonder is de sample van Otha Turner in ‘That Dog After The Rabbit’ waarin we zijn fife, een soort piccolo horen. Het is een indrukwekkend eerbetoon geworden aan een paar geweldige bluesmannen die er niet meer zijn.

“Wij hebben ons altijd ten doel gesteld om dat te doen waar we goed in zijn en om het publiek te laten sidderen van opwinding tijdens onze shows. Het is niet zo dat wij het stokje hebben overgenomen en dat wij als ‘next generation’ hun plaats hebben ingenomen omdat we ons daarvoor verantwoordelijk voelen. Absoluut niet. We speelden enkele tracks al vaker tijdens onze shows omdat we die gewoon te gek vinden”.
Met het vlotte‘Turn Up Satan’ zijn de invloeden duidelijk hoorbaar en wordt ook nog maar eens duidelijk waar Jack White en The Black Keys hun inspiratie vandaan haalden.
“Ik denk dat zowel Kimbrough als Burnside, ondanks hun leeftijd, konden terugkijken op een prachtige carrière. Ze hebben iets heel moois achtergelaten dat op het juiste moment de waardering kreeg die het verdiende. Vooral Burnside heeft op latere leeftijd grote erkenning gekregen van een jong publiek”.

Precies een jaar geleden werd in de eerdergenoemde Zebra Ranch ‘Candy Store Kid’ opgenomen. Luther en Cody speelden als Mississippi Mudbloods in de band van Ian Siegal die daar meteen zijn beste album opnam. Siegal omschreef de vibe in Coldwater als intens, heel bijzonder en beweerde tevens dat hij dit in Londen nooit voor elkaar had kunnen krijgen. Dickinson reageert nuchter: “Het bijzondere aan deze studio is dat je er nooit alleen speelt. Het is een ontmoetingsplaats voor allerlei locals en dat die behalve hun instrument tevens een bijzondere sfeer met zich meebrengen… Tja, ik moet toegeven dat de inwoners van Coldwater behoorlijk verschillen van de Londenaren”.

Nog niet eerder hebben hebben The North Mississippi Allstars zich zo diep op het werk van hun voorvaderen gestort als op ‘World Boogie Is Coming’ maar tegelijkertijd klinkt de authentieke benadering verrassend verfrissend. We kunnen dit album nu al tot één van de belangrijkste releases van 2013 rekenen.



Zie ook: